JONGCD&V Bonheiden - Rijmenam vraagt extra inspanningen om de stap naar psychologische hulpverlening voor jongeren te verlagen

Het aantal jongeren tussen 16 en 24 jaar dat depressieve gevoelens heeft, is verdrievoudigd bij vrouwen en verviervoudigd bij mannen tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit een enquête over mentaal welzijn van het wetenschappelijk instituut Sciensano. Drie op de tien jongeren heeft volgens een internationale maatstaf een depressieve stoornis. “Een gigantische opstoot”, zegt Sciensano.

JONGCD&V Bonheiden-Rijmenam wil deze problematiek lokaal aankaarten.

Het is duidelijk dat er nog een taboe heerst als het aankomt op mentaal welzijn. Niet iedereen kan er even gemakkelijk over praten met zijn of haar omgeving of durft zelf de stap te zetten naar professionele hulpverlening te. Daarom vinden onze jongeren het enorm belangrijk dat de drempel naar eerstelijnshulp verlaagd wordt. Lokale besturen kunnen hier een rol in spelen. Een sociale kaart weergeven van organisaties die bezig zijn rond mentaal welzijn kan die zoektocht verduidelijken.

Vandaag is er op de officiële site van de gemeente heel wat praktische info te vinden over het coronavirus en maatregelen ter bescherming ervan, maar ontbreekt het soms aan zichtbaarheid voor concrete hulplijnen zoals die voor mentaal welzijn. De gemeente heeft de kanalen voor hulplijnen gedeeld via het boekje Rijmheide en er is ook een pagina op de website van de gemeente gewijd aan 1712. We hopen echter dat de gemeente dit meer en langer onder de aandacht brengt en ook aandacht heeft voor de hulplijnen voor jongeren, zoals Awel en WatWat.